Com gestionar les addiccions a les xarxes socials

Consells per al professorat sobre com gestionar les addiccions a les xarxes socials des de l’escola

Un mal ús de les xarxes socials pot tenir conseqüències relacionades amb comportaments obsessius, ansietat, estrès digital… Els mestres i les mestres poden ajudar l’alumnat a gestionar millor l’ús dels dispositius mòbils amb un seguit d’accions.

 

Les xarxes socials són útils si se’n fa un bon ús i a la vegada ofereixen un ventall de possibilitats. Tot i això, cal estar alerta perquè l’abús d’Internet pot desembocar en comportaments obsessius. De fet, l’addicció a les xarxes socials és habitual, sobretot en adolescents: fins i tot arriben a sentir ansietat si no tenen els mòbils a prop.

Des de l’escola es pot fomentar l’ús responsable de les xarxes socials amb aquests consells:

1. Donar exemple en l’ús responsable dels mòbils. A l’aula, és millor deixar el mòbil apartat: l’exemple és la millor manera d’ensenyar!

2. Fer xerrades sobre les addiccions a les xarxes amb els alumnes. És una bona oportunitat per compartir propostes per limitar l’ús dels mòbils.

3. Ensenyar com treure profit als dispositius mòbils. Hi ha aplicacions com l’app Forest, que ajuden a millorar la concentració

4. Proposar reptes diaris: deixar el telèfon a casa durant un dia, no agafar el mòbil fins al migdia…

 

Referències:

How Should Teachers Navigate Social Media in The Classroom? (2018) We Are Teachers.

A Teacher’s Guide to Digital Stress and Social Media Addiction (2019). We Are Teachers.