Trastorn específic de l’aprenentatge
Els Trastorns específics de l’aprenentatge fan referència a les dificultats en àrees específiques, com la lectura o el càlcul
Els Trastorns Específics de l’Aprenentatge són dificultats notables en aptituds acadèmiques específiques que no s’expliquen per discapacitats intel·lectuals o físiques ni per trastorns neurològics o de la salut mental.
Què és el Trastorn Específic de l’Aprenentatge?
El V Manual Diagnòstic i Estadístic dels Trastorns Mentals defineix els trastorns de l’aprenentatge com a Trastorns del Neurodesenvolupament, prèviament emmarcats en el grup de Trastorns d’Inici en la Infantesa. Aquest tipus de trastorns tenen origen en el període del desenvolupament i es caracteritzen per dèficits en el mateix, amb dificultats en àrees específiques o limitacions en l’àmbit personal, social o acadèmic. A diferència del DSM-IV, la nova edició els agrupa dins una sola categoria: el Trastorn Específic de l’Aprenentatge, en el què cal especificar les habilitats acadèmiques alterades.
Com detecto el Trastorn Específic de l’Aprenentatge?
L’existència d’un trastorn de l’aprenentatge pot afectar l’autoestima d’un nen o adolescent i impactar en el seu rendiment. Per detectar-lo, cal fer una observació de les seves aptituds i sub-aptituds acadèmiques i del seu historial. El diagnòstic requereix que es compleixin tots els següents criteris:
1. Dificultat en l’aprenentatge i utilització de les aptituds acadèmiques, indicada per la presència d’alguns símptomes que han persistit al menys durant 6 mesos:
- Lectura de paraules lenta i imprecisa
- Dificultat per comprendre el significat del que llegeix
- Dificultats ortogràfiques
- Dificultats en l’expressió escrita
- Dificultats per dominar el sentit numèric, les dades numèriques o el càlcul
- Dificultats amb el raonament matemàtic
2. Les aptituds acadèmiques afectades estan notablement per sota del que s’espera per edat, i interfereixen en el rendiment acadèmic o en les activitats quotidianes.
3. Les dificultats d’aprenentatge comencen en edat escolar, però poden no manifestar-se fins que les demandes acadèmiques augmenten.
4. Les dificultats d’aprenentatge no s’expliquen per discapacitats intel·lectuals, trastorns visuals o auditius corregits, altres trastorns mentals o neurològics, adversitats psicosocials o falta de domini de la llengua d’instrucció.
Com actuo davant d’un Trastorn Específic de l’Aprenentatge?
Si se sospita que un fill o filla o que algú proper pot tenir un Trastorn Específic de l’Aprenentatge, és imprescindible cercar ajuda professional per fer un diagnòstic del problema. Els tractaments poden incloure assessorament i pautes per a la família, reeducació psicopedagògica, treball coordinat amb l’escola i seguiment psicològic i/o psiquiàtric.
Referència: