El confinament i els Trastorns de Conducta Alimentària

Què és important tenir en compte durant el confinament en casos d’anorèxia, bulímia...

Durant el confinament l’avorriment i l’ansietat poden complicar el tractament dels Trastorns de Conducta Alimentària, i propiciar un canvi en l’alimentació de les persones.

 

La sensació d’estar sense poder sortir de casa, com passa durant el confinament, pot incrementar el pensament obsessiu en relació al menjar. Massa temps lliure pot comportar un cicle d’afartaments per menjar a causa de l’ansietat i l’avorriment que poden empitjorar els TCA.

Els Trastorns de Conducta Alimentaria: què són?

Els Trastorns de Conducta Alimentaria (TCA) són “trastorns mentals caracteritzats per un comportament patològic davant la ingesta alimentària i una obsessió pel control del pes”, segons l’Associació contra l’Anorèxia i la Bulímia.

Alguns d’aquests trastorns són:

Aproximadament unes 400.000 persones a Espanya pateixen anorèxia nerviosa, bulímia o trastorns per afartament, segons dades de la Fundació Fita. La gran majoria d’aquestes persones són dones joves, sobretot pre-adoelscents i adolescents. Aquests trastorns són greus si no es tracten, però es pot solucionar si la persona duu a terme un tractament i seguiment amb un equip de metges i psicòlegs especialitzats.

Símptomes en els TCA

Els TCA presenten un quadre psicològic on es poden distingir problemes cognitius, emocionals i conductuals:

L’aïllament pot provocar ansietat, irritabilitat, depressió o preocupació. Aquests símptomes psicològics també els presenten les persones amb TCA, amb la qual cosa, el confinament pot agreujar aquestes emocions.

Tanmateix, el confinament també pot ser una oportunitat tant per la persona amb TCA com per la família per fer un canvi. Passar tot el dia en un mateix espai garanteix que se supervisin les ingestes (quantitats) i es controlin les mesures de compensació, com vòmits o exercici físic excessiu.

Recomanacions per fer front al confinament en persones amb TCA

Referències:

Guia per a famílies de persones afectades per un TCA. Generalitat de Catalunya

¿Qué son los Trastornos de Conducta Alimentaria? Associació contra l’Anorèxia i Bulímia.

El confinamiento, un doble castigo para quien padece un trastorno alimentario. Heraldo.

Trastornos de la conducta alimentaria y coronavirus. Hospital Sant Joan de Déu.

Accedeix al servei gratuït de primera atenció

Oferim un servei gratuït de primera atenció, en el qual seràs atès per un dels nostres professionals especialistes en trastorns de conducta. En aquesta primera atenció es realitzarà una primera acollida de la petició i se t'oferirà un recurs, propi o extern, on poder tractar-la amb major profunditat.

Anar-hi