“La situació del confinament ha estat molt complicada"

Entrevista a Gloria Rodrigo, mestra a AMPANS

La Gloria Rodrigo és mestra a l’escola Jeroni de Moragas de la Fundació AMPANS. Treballa amb alumnes de secundària amb trastorn de conducta, TEA i discapacitat intel·lectual.

Quant de temps fa que treballes a AMPANS? Quin càrrec tens actualment?

Treballo a AMPANS des de fa més de 15 anys. Vaig començar de voluntària a l’Esplai, després vaig passar per les llars, i ara fa 12 anys que soc mestra de l’escola del Jeroni de Moragas.

Amb quin perfil d’alumnes treballes?

Jo treballo bàsicament a secundària, a l’ESO adaptada. Tinc alumnes de 1r fins a 4t i els perfils són diversos, com a la resta de l’escola. Atenem nanos amb trastorns de la conducta, amb TEA i amb discapacitat intel·lectual.

Quines són les necessitats d’aquests alumnes?

Es treballa sempre de manera transversal i en tots els àmbits de l’escola. Treballem també en coordinació amb les famílies i amb altres serveis externs a l’escola; sempre posant al centre a la persona, a l’alumne, i vetllant pel benestar dels alumnes i, paral·lelament, pel benestar de les seves famílies.

S’intenta que hi hagi una millora dels trastorns de la conducta perquè l’alumne sigui el màxim d’autònom possible i que aquesta conducta alterada no sigui el que limiti a les persones a poder fer una vida normalitzada, feliç i plena.

Quins recursos es fan servir per atendre aquestes persones?

Quan entra un nano sempre el que es fa és una valoració de diferents àmbits i en concret, en conducta. Llavors, en funció de les expectatives que nosaltres posem sobre aquests alumnes, de les necessitats que ells tenen i les necessitats que tenen les famílies, en funció del complicat o no que sigui aquest trastorn de la conducta, es fan unes intervencions més globals o més específiques.

Nosaltres, com a centre, ja tenim una manera de fer i una manera d’entendre l’alumnat, en què tots els llocs del centre i totes les persones del centre ja treballen sempre en pro a la conducta. Després, específicament, sí que tenim alumnes que potser sí que necessiten uns suports més específics que van en funció sempre de la persona i de les necessitats de la persona, des de plafons, horaris amb rutines, check in-check out… Fem servir moltes eines pròpies del suport conductual positiu.

“Des de plafons, horaris amb rutines, check in-check out… fem servir moltes eines pròpies del suport conductual positiu.”

Com s’ha acompanyat aquestes persones durant el confinament? 

Hem intentat replicar una mica el que sempre es fa a l’escola però en la distància. No ha estat fàcil: ha estat un repte; hem arribat on hem pogut. La situació del confinament ha estat molt complicada per a tothom, en especial pels nostres alumnes i per les seves famílies, sobretot per aquells que presenten trastorns de la conducta.

A nivell de centre el que es va fer d’entrada va ser contactar amb totes les famílies per saber com estaven i per identificar les necessitats de cada família; això ho van fer els seus tutors. En funció d’això ja vam començar a organitzar-nos en quines serien les tasques que enviaríem als alumnes i de quina manera ens comunicaríem amb les famílies i amb els alumnes per garantir en la mesura del possible aquest benestar.

“La situació del confinament ha estat molt complicada per tothom, en especial pels nostres alumnes i les seves famílies, sobretot per aquells que presenten trastorns de conducta.”

Les persones amb trastorn de conducta han pogut tornar?

Seguint les instruccions del Departament, aquest any el curs ha d’acabar online, i per tant nosaltres continuem treballant online igual que hem estat fent durant tot el confinament.

Sí que ara hem pogut obrir l’escola, però no han pogut venir tots els alumnes que ens ho havien demanat, perquè hem hagut de seguir les directrius del Departament i no ha pogut venir tothom que ho necessitava. Això ens ha sabut molt greu, però no era decisió de l’escola, sinó que venia de dalt. A l’escola han pogut venir els alumnes de les famílies que els pares treballaven i no ho podien fer telemàticament, pel que havien de treballar presencialment.

“Tenim al cap alguns recursos com ara una plataforma formativa del centre en què podríem treballar online amb alguns perfils d’alumnes.”

Quins són els reptes per l’any vinent?

De moment paciència i no fer-nos gaires expectatives perquè estem esperant a veure què és el que comunica el Departament d’Educació. Però sí que tenim al cap ja alguns recursos com per exemple una plataforma formativa del centre en què podríem treballar de manera online amb alguns perfils d’alumnes. Però també és cert que aquesta plataforma serviria per a uns perfils de nanos més grans, que també presenten trastorns de la conducta però que tenen més coneixements de les noves tecnologies i són digitals. Però després tenim un altre perfil d’alumnes que realment se’ns complica molt el poder continuar fent les classes online.

Accedeix al servei gratuït de primera atenció

Oferim un servei gratuït de primera atenció, en el qual seràs atès per un dels nostres professionals especialistes en trastorns de conducta. En aquesta primera atenció es realitzarà una primera acollida de la petició i se t'oferirà un recurs, propi o extern, on poder tractar-la amb major profunditat.

Anar-hi