Suport i acompanyament per a la inclusió a les escoles
Abordar de forma positiva els trastorns del comportament que sovint presenten infants, adolescents i joves a les escoles, és una alternativa per acabar amb l’exclusió a les aules dels alumnes amb trastorns de conducta i l’aplicació dràstica de sancions.
Des d’un enfoc de valors i drets de les persones, l’aplicació del model de Suport Conductual Positiu té per objectiu el benestar de l’alumne i la millora de les relacions amb el seu entorn, a partir del reforçament positiu de les capacitats i l’aprenentatge de noves habilitats.
El servei de Suport Conductual Positiu que oferim a les escoles, format per un equip de psicòlegs i psicopedagogs amb una llarga expertesa en el model, ofereix formació personalitzada i acompanyament als professionals de l’educació per abordar les conductes problemàtiques dins de l’aula i millorar el benestar de l’alumne i de les persones del seu entorn.
Identifiquem com un trastorn de conducta o una conducta problemàtica aquelles conductes que per la seva identitat, durada i freqüència afecten al desenvolupament personal de l’alumne, així com a les seves relacions personals i la seva capacitat de participació en l’entorn aula i escola, però també la resta d’entorns comunitaris i socials.
Les situacions de conducta problemàtica, exigeixen un sobreesforç del sistema de suports per atendre de forma adequada les necessitats de l’alumne dins l’aula. Habitualment es farà un abordatge integral, que requereix una resposta individualitzada i adaptativa, ajustant i adaptant l’entorn. Les conductes problemàtiques es poden modificar, canviar i reeducar, i deixen de ser problemàtiques per ser conductes alternatives.
El Suport Conductual Positiu (SCP) és una estratègia per millorar les intervencions comprensives per a les persones amb problemes de conducta greus i discapacitat en el desenvolupament. Actualment, l’aplicació d’aquest model de suport s’ha demostrat com una gran eina davant d’una varietat de situacions que es produeixen tant a l’escola, com a casa i a la comunitat, per a persones en edat infantil, adolescents, joves i adults, amb discapacitat i sense, i davant d’una àmplia sèrie de conductes problemàtiques que s’originen tant en àmbits acadèmics com socials.
Encara més important, el model ha ampliat el seu enfocament des d’una perspectiva de casos individuals a una implementació a nivell de sistemes de grup, especialment pensat per a escoles, residències i centres de dia. D’aquesta manera, aquest model de suport es defineix com un conjunt ampli d’estratègies sistèmiques i individuals per aconseguir resultats socials i d’aprenentatge importants per a tots els alumnes i també persones usuàries de centres de dia i residencials.